пятница, 1 августа 2014 г.

ზაალ ჯალაღონია - კონწოლია ეკლესია


                          

სოფელ ზედა საქარაში, იმერეთის რეგიონი, ზესტაფონში. არის ერთი საინტერესო დასახელების ეკლესია. თავაძეების უბანის წმ.გიორგის სახელობის მე-9-10 საუკუნის ძეგლი. რომელსაც კონწოლია ტაძრადაც იხსენიებენ. ტაძარი გუმბათიანი ბაზილიკისგან შედგება. აქვს 8 სარკმელი. შიგნიდან ეკლესიას აქვს თავისებური, გამოკვეთილი სიმრგვალე. ეკლესია შიგნით მოხატულია, ფრესკებით ეს ყველაფერი დღემდე შემორჩენილია. ეკლესიის ზომებია 10X7X12. ეკლესია გოთური სტილისაა, რომელსაც აქვს ისრისებური ფანჯრები. ეკლესია ამაღლებულ ადგილზე დგას. გადმოცემა არსებობს იმის შესახებაც, რომ ამ ეკლესიას ადრე შესაფარებელი დანიშნულებაც ჰქონდა. რადგან მის სიახლოვეს არის გვირაბი, რომელიც იქვე ღელეს ურეთდება.როგორც ჩანს გვირაბს იყენებდნენ როგორც საიდუმლო ჩასასვლელად, ასევე სურსათ-სანოვაგის მოსამარაგებლად. ეკლესიიდან 150 მეტრის დაშორებით მდებარეობს მიწისქვეშა ციხე-სიმაგრე, . «უდაბნო». გადმოცემის მიხედვით მე-18 საუკუნეში ეკლესიას ოსმალები დასხმიან თავს იმ დროს, როდესაც მღვდელი წირვას ატარებდა, მაგრამ მეციხოვენი და მლოცველები მტერს არ დანებებიან, ბევრი მათგანი დაუხოცავთ, ძალთა უთანასწორობის შედეგად ციხე აუღიათ.
ჩვენი დაინტერესება გამოიწვიაიმანრომ ამ ეკლესიის სახელიწმინდა მეგრულ-ზანური იყოროდესაც ბევრ ცნობებს გავეცანითეტიმოლოგიასისტორიას ამ ტაძრისასსრულიად მიჩქმალული და უარყოფილი ჩანს მისი ენობრივი წარმომავლობის ძირებირაც ,როგორც მოგეხსენებათმხოლოდ ამ ძეგლს არ ეხებაეს ზოგადი ტენდენციაა,   ჩვენი დაკვირვება არ ყოფილა საკმაოდ რთულირადგან ეს ტერმინიზედაპირზე იდოამიტომაც ხელი მივყავით მის ზუსტ გაშიფვრასდავიწყოთ იქიდანრომ მეგრულ-ზანური ტოპონიმების სიმრავლე საქართველოს ნებისმიერ კუთხეში იგრძნობაამ მხრივ იმერეთის რეგიონს ერთ-ერთი წამყვანი ადგილი უჭირავსსაერთოდ უნდა აღვნიშნოთრომ მეგრულ-ზანური ენის დანაშრევებს ჩვენ ვხვდებით საკმაოდ დიდი დოზით მესხეთ-ჯავახეთშიშიდა ქართლშიხევსურეთშიდა კახეთის რეგინშიც კიეს ყველაფერი იმაზე მიგვანიშნებსრომ კოლხური კულტურა არ იყო მხოლოდ დასავლეთში ჩაკეტილი. არაფრისმომცემი დებულებაადღევანდელი ქართული ენის დომინანტური ადგილი მთელ საქართველოს ფარგლებშიტოპონიმები ასევე ხაზს უსვამენ იმ გარემოებასაცრომ ზანური ენის არეალი ძალიან  ფართო და ყოვლისმომცველია..გადავიდეთ უშუალოდ ჩვენს თემაზეგავარკვიოთ თუ რას ნიშნავს ზემო საქარაში შემორჩენილი ეკლესის სახელისაინტერესო სიტყვაა მეგრულ ენაში დაცული კოწოლი-ნაწნავიკინკრიხოზე დატოვებული თმაკულულიფოჩინაძენძიკენწეროკუნწულაწვეროკინაქუდისა და ჩაბალახის წვეტიეს სიტყვა სემანტიკურადაც თანხვედრაში მოდის ამ საგნის აგებულებასთანმის იერ-სახესთანკონწოლია დარწმუნებით შეგვიძლია ვთქვათრომ არის წვეროკინამაღალიაწოწილის მნიშვნელობითანუ ტაძარირომელიც არის მაღალი წვროს მქონეია- დამატება მთლიანად ხაზს უსვამს ამ ყოველივეს.რაც ასევე მეგრული ენის მნიშვნელოვანი თვისებაარაც მერე ქართულ კილოებშიც რეალიზდება მაგ იმერულშიგურულში.მეგრულად მწვერვალს ასევე ეწოდება კონკაუმაღლეს მწვერვალს კი კოთაკონკათავისი წვერის სიმაღლის გამო აზიდული ფორმის გამო დაერქმეოდა ეკლესიას კონწოლია ტაძარივის უშლის ხელსრომ გაირკვეს ამ და მსგავსი სხვა ხუროთმოძღვრების ძეგლების სახელწოდების წარმომავლობაასევე ტოპონიმებისთუ ჰიდრონიმების ეტიმოლოგიაან ვის მოაფიქრდა ასეთირამ თუ მეგრულია აჯობებს ის მიიჩქმალოსრატომ არ სურ ზოგიერთ ქართველ მეცნიერ სიმართლის სამსახურში ჩადგომარატომ არაფერი წერია ვიკიპედიის ნუსხაში ტოპონიმებზერომელიც მეგრულ-ზანურნი არიანეს კითხვები აუცილებელ პასუხებს ითხოვენდროა ქართველმა ერმაიცოდეს მისი დასაბამიერი ენა სად არსებობს, რათა წაიკითხოს თავისი მამულის ადგილების სახელწოდებანი იმ ენაზერომელ ენაზეც თავდაპირველად იქნენ ისინი სახელდებულნი



Комментариев нет:

Отправить комментарий